Als u van plan bent om voor uzelf te beginnen, dan is het ook aan te raden om met verschillende zaken rekening te houden. Het is dan bijvoorbeeld belangrijk om een administrateur in te huren die de administratie voor u regelt, want dat is een belangrijk onderdeel van uw eigen onderneming. U moet alles namelijk kunnen verantwoorden, zodat de belastingdienst kan nagaan of u ook wel netjes alle belasting gaat betalen, zoals dat is afgesproken. Maar waarom moet een goed ZZP administratiebureau dan precies aan voldoen, vraagt u zich misschien af. In dit artikel gaan wij daar wat dieper op in, zodat u weet waar u op moet letten bij het zoeken naar een ZZP administratiebureau.
NauwkeurigheidEen belangrijke eigenschap van een boekhouder is nauwkeurigheid. Het is om meerdere redenen belangrijk om als ZZP administratiebureau nauwkeurig aan de slag te gaan. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de kans aanzienlijk groter is dat een administrateur minder fouten gaat maken. Een specifieke fout kan namelijk voor flink veel problemen en werk zorgen om dit allemaal weer te herstellen en daar heeft u ongetwijfeld geen zin in. Bovendien vereist de belastingdienst dat de boekhouding netjes wordt bijgehouden, dus als u eventuele problemen krijgt door rare fouten, dan zal de belastingdienst daar ook wat van zeggen.
Goed zijn in rekenenAls boekhouder is het ook belangrijk om goed te kunnen rekenen. Uiteraard zijn er tegenwoordig veel boekhoudprogramma’s die automatisch berekenen, maar er zijn altijd weer lastige situaties waar extra kennis voor vereist is. De taak van een goede boekhouder is dan ook om deze kennis in pacht te hebben. Het doel is namelijk om de klanten zo goed mogelijk te helpen. Dit betekent niet alleen de reguliere boekingen uitvoeren, maar het is dan juist belangrijk om ook een extra stapje te zetten. Dat is namelijk wat een boekhouder waardevol maakt. De taak van een boekhouder is om de rots in de branding te zijn.
Communicatief sterkDe taak van een boekhouder is ook om communicatief sterk te zijn. Dat wil zeggen: hij of zij moet om kunnen gaan met de klanten. Als er bijvoorbeeld een groot probleem is, dan moet hij of zij dit ook duidelijk kunnen communiceren aan de klant. Zodat deze het ook goed begrijpt, want dat is natuurlijk zeer belangrijk. Een klant wil ook graag serieus worden genomen en daar speelt de administrateur uiteraard ook een zeer belangrijke rol in.
|